Учените откриват „поразително“ древно паякоподобно създание, което е имало големи крака с шипове
Снимка: cnn.com
CNN News | 2024-05-17 | 18:10:37

data-component-name="редакторска бележка" class="editor-note inline-placeholder" data-article-gutter="true"> Регистрирайте се за научния бюлетин на Wonder Theory на CNN. .

Идеята неочаквано да се изправи лице в лице с който и да е паяк е достатъчна, за да изпълни всеки арахнофоб с ужас, да не говорим за среща с такъв с големи, шипове крака.

Но точно това е обикаляло в североизточния Илинойс в късния карбон преди около 300 милиона до 320 милиона години, според проучване, публикувано в петък в Journal of Paleontology.

Новооткритият отдавна изчезнал вид е описан като „голямо паякообразно паякообразно“ с „отличителни големи шипове на краката“ от авторите на изследването. Те не са успели да поставят съществото в който и да е известен разред паякообразни поради липсата на част от устата на екземпляра, която учените използват, за да ги класифицират.

„Виждате нещо като бодливи крака при някои паякообразни, но никога не сме виждали такъв, който наистина има тези големи бодли по цялото протежение, поне първите части на краката. Това е много, много поразително“, каза д-р Джейсън Дънлоп, куратор на паякообразни и многоноги в Музея на природата в Берлин и съавтор на изследването, каза пред CNN в петък.

„Погледнахме го два пъти и казахме: „Какво гледаме тук?““

Експертният препаратор за вкаменелости Боб Масек за първи път открива екземпляра през 80-те години на миналия век във вкаменелостите, запазени в Mazon Creek Lagerstätte в Илинойс. (Немската дума е термин, който палеонтолозите използват, за да опишат изключително място с много перфектно запазени вкаменелости .) Въпреки това едва през 2023 г. стана ясно, че екземплярът е новооткрит вид и колекционерът на вкаменелости Дейвид Дъглас, който го беше придобил от Масек, го дари за изследване.

След това изследователите изследвали и снимали вкаменелостта с помощта на камера, прикрепена към микроскоп.

Те открили, че съществото е „очевидно нещо много различно от всички описани по-рано паякообразни“, с бодливи крака, които приличат на някои съвременни паякообразни жътвари, но с различен тип тяло.

Съществото вероятно е използвало бодлите си за отбранителни цели, а не за да атакува други животни, подобно на бодлите на таралеж днес, каза Дънлоп.

„Това означава, че ако нещо се опита да го ухапе, то хваща бодлите в устата си. … Говорим за време за обработка, което означава, че ако искате да ядете нещо бодливо, отнема повече време, защото трябва да отчупите бодлите или да отхапете парченцата, които нямат бодли“, добави той.

„Можем да предположим, че е имало скорпиони и други паяци наоколо“, каза Дънлоп, както и примитивни гущероподобни животни или големи земноводни, които биха ловували тези паякообразни, но не е възможно да се знае със сигурност.

Без апарата на устата изследователите не могат да определят най-близкия му роднина, но предполагат, че може да принадлежи към по-широка група, включваща паяци, камшични паяци и камшични скорпиони.

Палеонтолозите досега са открили този конкретен вид само в Северна Америка, но той може да „се появи някъде другаде“ и в Северна Европа, каза Дънлоп.

„Огромна площ в голяма част от сегашната Европа и Северна Америка вероятно е била нещо като гигантска тропическа гора и където и да се намират въглища днес, имате разумен шанс да намерите тези вкаменелости (на паякообразни, растения и насекоми)“ той добави.

В крайна сметка изследователите нарекоха вида Douglassarachne acanthopoda. Името на рода е в чест на семейство Дъглас, което дарява екземпляра на Природонаучния музей в Чикаго, а името на вида препраща към шиповете, които правят този паякообразен толкова отличителен.

Източник: cnn.com